Prolog 1
Na škole třetího cyklu začal poslední školní rok.Po jeho uplynutí čekalo žáky tříleté období Herkulových činů, kdy pod vedením vybraných instruktorů budou pracovat na zvolených úkolech. V přípravě na samostatnou činnost věnovali děvčata a chlapci zvýšený zájem dějinám lidstva na Zemi a porovnávali je s mnoha ostatními civilizacemi dalekých světů Velikého okruhu. Otevřela se blankytně modrá okna s vrchními opalizujícími skly. Za nimi se téměř neslyšně ozýval pleskot vln a šelest vánku v listoví, ta věčná hudba přírody, zvoucí ke klidnému rozjímání. Ticho ve třídě, zamyšlené oči... Učitel právě skončil přednášku. Bez hluku spustil závěsy přes veliké obrazovky, stiskl knoflík a promítačka stereovidea se zasunula pod katedru. Pak se posadil a se zalíbením pozoroval soustředěné tváře před sebou. Věděl, že chvilku mlčení vystřídají záhy otázky, tím zvídavější, čím hlouběji zapůsobil na mladé lidi nastíněný obraz historie. Učitel čekal na jejich dotazy, snažil se uhodnout, co asi žáky dnes nejvíce zaujalo a čemu z jeho přednášky třeba neporozuměli.. Snad psychologii lidstva z konce epochy Rozděleného světa... ? Nebo hrozným davovým psychózám, které vedly ke zničení kultury a vyvraždění nejlepších lidí? Učitelovy úvahy se přetrhly, když u dvou různých stolků vstali současně hoch a dívka. Pohlédli na sebe udivenýma očima a vzápětí zvedl chlapec ruku dlaní vzhůru, jak bylo při otázkách zvykem. „Znamená to," začal mladík, „že veškerá historická zkušenost potvrzuje nevyhnutelné vítězství vyšších forem nad nižšími, a to jak ve vývoji přírody, tak i v jejich proměnách?" „Správně, Larku, ovšem s výjimkou zvláštních shod okolností, ostatně ojedinělých, jako všechno, co vybočí z obvyklých hranic dialektického procesu vyrovnávání rozdílů," odpověděl učitel.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home